FREQUENTLY ASKED QUESTIONS CROSSFIT

WAT IS CROSSFIT

CrossFit is een efficiënte en effectieve manier om fit te worden. De workouts bestaan uit constant gevarieerde, functionele bewegingen (zoals pushups en pullups, deadlifts en squats, gymnastiek, kettlebells, hardlopen, roeien, en olympisch gewichtheffen en nog veel meer), uitgevoerd op een hoge intensiteit. De workouts worden gegeven in een groep onder begeleiding van een ervaren trainer.

VOOR WIE IS CROSSFIT GESCHIKT

CrossFit is voor iedereen geschikt, je hoeft niet topfit te zijn om met CrossFit te kunnen starten. Zowel mannen als vrouwen van elke leeftijd zijn dagelijks bij ons te vinden om de workouts te voltooien.

Natuurlijk zal je als beginner verschil zien met de gevorderden, maar bij CrossFit gaat het er echt niet om wie de beste is. We respecteren ieders niveau en moedigen iedereen aan. Het is juist leuk om te zien hoe snel je jouw eigen prestaties kan verbeteren.

Het speelt geen rol of je tot nu toe al sportief was of dat je nog nooit aan lichaamsbeweging gedaan hebt. Zolang je maar gemotiveerd bent en ervoor openstaat om nieuwe bewegingen te leren kennen, bij de workouts de grens van je eigen kunnen op te zoeken en bereid bent om die te verleggen, dan zal resultaten boeken.

ZIJN ER VERSCHILLENDE LESSEN PER NIVEAU

Nee, ongeacht het niveau kan iedereen meedoen in een les. Het is geen enkel probleem om een oefening dusdanig aan te passen (schalen) om ervoor te zorgen dat iedereen in de les zonder risico’s kan meedoen. Dat is ook het leuke aan CrossFit, iedereen sport op zijn/haar eigen niveau.

HOE ZIET EEN CROSSFIT TRAINING ERUIT

Oefeningen die worden gedaan tijdens een training hebben vrijwel altijd te maken met natuurlijke lichaamsbewegingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimmen, tillen, duwen, trekken, stoten, springen en rennen. Hiervoor worden voorwerpen als barbells, dumbbells en kettlebells, maar ook items als sleeën, zandzakken en touwen gebruikt Een training bestaat ten eerste uit een warming-up. Vervolgens krijg je een stukje technische vaardigheden. Hier worden de CrossFit bewegingen uitgelegd en geoefend zodat je alles goed en veilig uit kunt voeren om blessures te voorkomen. Na het technische gedeelte volgt vaak een intensieve training van 10 à 20 minuten. Dit wordt de “workout of the day” (WOD) genoemd. Om er een competitie-element aan te koppelen worden vaak de resultaten en tijdens van de WOD op een bord bijgehouden zodat iedereen die komt trainen kan proberen het record te verbreken.

WAT IS DE MINIMALE LEEFTIJD

Om deel te mogen nemen aan de reguliere lessen moet je minimaal 16 jaar oud zijn.

IS ER EEN MAXIMALE LEEFTIJD OM CROSSFIT TE KUNNEN UITOEFENEN

Nee, er is geen maximale leeftijd. CrossFit houdt je in beweging en helpt om de belangrijkste spiergroepen te blijven trainen zodat je in je normale leven optimaal kan blijven bewegen.

WAT ZIJN DE CROSSFIT BASIS BEWEGINGEN

De onderstaande functionele bewegingen vormen de basis voor de technieken en oefeningen die CrossFit typeren. Een functionele beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen. (Move Large Loads at Long Distance Quickly).

Air Squat

Front Squat

Overhead Squat

Shoulder Press

Push Press

Push Jerk

Deadlift

Sumo Deadlift High Pull

Medicine-Ball Clean

Op deze Youtube pagina kan je de oefeningen bekijken.

WAT IS DE CROSSFIT OPEN

De CrossFit Open is een wedstrijd die wereldwijd wordt gehouden. Alle mensen die aan CrossFit doen, kunnen mee doen. Daardoor is het ook leuk om je scores onderling te vergelijken. De CrossFit Open is ieder jaar.

PROEFLES

KAN IK MIJ AANMELDEN VOOR EEN PROEFLES

Ja, dat is zeker mogelijk. We kunnen ons goed voorstellen dat als je nog geen ervaring hebt met CrossFit, je eerst even wil komen kijken en meedoen met een les. Als je al bekend bent met CrossFit, dan kan je kijken of bijvoorbeeld de sfeer van de box je bevalt en of je bij ons verder kunt werken aan je ambities. Mocht je voor het eerst zijn, dan is er altijd een trainer aanwezig die je extra zal begeleiden bij deze eerste kennismaking.

WAT KAN IK VERWACHTEN VAN EEN PROEFLES

Tijdens de proefles kan je meemaken hoe het is om bij CrossFit Velsen te sporten. Je neemt direct deel aan de groepsles en ervaart hoe we met mensen omgaan en hoe het is om de workout van die specifieke dag uit te voeren. Afhankelijk van je ervaring krijg je natuurlijk de aandacht die nodig is om je enthousiast te maken voor CrossFit en je te kunnen verwelkomen als lid.

WAT MOET IK MEENEMEN

Zorg voor stevige sportschoenen en comfortabele sportkleding. Een bidon/fles met wat te drinken en uiteraard je beste humeur en een dosis doorzettingsvermogen. Wij zorgen voor de rest.

WANNEER KAN IK NAAR EEN PROEFLESJe kan zelf direct een proefles inplannen in het inschrijfsysteem. https://nui.sportbitapp.nl/cbm/proeflesplanner/stap-1/

MOET IK TOPFIT ZIJN VOOR EEN PROEFLES

Nee, zeker niet. We analyseren wat jouw niveau is op het gebied van veilig bewegen en overall belastbaarheid. Aan de hand van die analyse kunnen we eventueel de training aanpassen zodat jij een plezierige maar vooral een veilige proefles kan ervaren.

HOE GAAT HET VERDER NA EEN PROEFLES

Na de proefles heb je hopelijk een goed beeld van de lessen die bij CrossFit Velsen worden gegeven en kan je je aanmelden als lid. Dit kan mondeling of via de website http://www.crossfitvelsen.nl

IS EEN PROEFLES GRATIS

Jazeker, een proefles is helemaal gratis en vrijblijvend. Het enige wat het je kost is wat tijd, een dosis energie en de nodige zweetdruppels.